Bossové Slavie Praha, Viktorie Plzeň a Baníku Ostrava společně s viceprezidentem pražské Sparty se v úterý sešli v Brně se zástupci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, aby společně prodiskutovali podmínky, regule a nastavení tendru na prodej audiovizuálních práv na I. a II. fotbalovou ligu pro příští období.
Tendr je novinkou pro český profesionální fotbal zcela přelomovou. Šéf Slavie Jaroslav Tvrdík si od něj slibuje až trojnásobek dosavadního výnosu. Nyní společnost Pragosport za práva lize ročně platí 150 milionů korun.
Vyhlašovatele tendru, tedy Ligovou fotbalovou asociaci, zastupovala na jednání v Brně pracovní skupina, která byla k problematice tendru před časem ustanovena. Jmenovitě Jaroslav Tvrdík, Adolf Šádek, Václav Brabec a František Čupr.
Jejich úterní jednání s předsedou ÚOHS Petrem Mlsnou a jeho kolegy vedlo k tomu, že se "manuál" k tendru a jeho podmínky budou ještě na poslední chvíli upravovat a přepisovat.
Co se ÚOHS v původním návrhu nelíbilo? A k jakému kompromisnímu znění obě strany došly? V další části textu vše rozepíšu podrobněji.
Co je podstatné: Vyhlašovatel tendru, kterým je Ligová fotbalová asociace, se ocitá pod mírným časovým tlakem. Platnost současné "audiovizuální smlouvy" s Pragosportem sice vyprší až 30. června 2024 a blížící se soutěžní ročník 2023/24 je tedy ještě dosavadním kontraktem takříkajíc pokrytý. Nicméně ti, kteří v tendru, případně v následném přeprodeji práv uspějí, o tom chtějí být informováni co nejdřív, aby na přípravu přenosů a celého projektu mohli vyčlenit kapacity a zahájit přípravy. Dosavadní příslib LFA spojoval verdikt s koncem září. To už se patrně nestihne...
Kdo má zájem český ligový fotbal vysílat?
Co se týče "vysilatelů", projevila samozřejmě zájem o tendr O2 TV, kde přenosy z české ligy běží nyní.
Nově též francouzská společnost Canal+, v Česku zatím fotbalovým fanouškům známá především díky tomu, že jim nabízí možnost sledovat anglickou ligu.
Za povinnost pro ČT označil účast v tendru i Jiří Ponikelský, šéf sportovního kanálu veřejnoprávní televize. Škrty v rozpočtu České televize ovšem snižují její šance získat přenosy z nejvyšší soutěže na minimum. Úspěšnější snad může být v souboji o II. ligu.
V tom jí podle všeho hodlá konkurovat televize A11. O jejím zájmu zúčastnit se tendru referoval projekt Je to kulatý jako první v tomto textu už 13. dubna. "Máme v plánu spustit i další dva tematické kanály. A proto se zajímáme také o tuzemskou fotbalovou ligu," řekl tehdy Aleš Zavoral, ředitel A11. Více o této televizi se dozvíte zde.
Vedle vysílajících televizních společností či stanic by se tendru měly účastnit i obchodníci s vysílacími právy. Vedle Pragosportu i turecká skupina Saran Group, velmi aktivní i na českém území. Snad i společnost MP Silva.
Velký sumář informací k celé problematice tendru na audiovizuální práva najdete zde, v prvním textu, který jsem zde na Gazetistu, na startu projektu Je to kulatý, letos 3. března publikoval. Text nabízí srovnání objemu výnosu z prodeje televizních práv na českou ligu a soutěže zahraniční. Pokouší se také najít odpovědi na otázku, proč cena za česká práva patří mezi nejnižší na kontinentu. A přináší i bližší informace o potenciálních kupcích.
Poté, co se Jaroslavu Tvrdíkovi podařilo předsvědčit většinu dalších klubů, že lepší než dosavadní cesta, spojená s tradičním přidělováním práv stále stejnému obchodnímu subjektu, bude vypsání tendru, který může přinést dramaticky vyšší výnos, padla poslední překážka v půlce března, kdy se na podmínkách prodloužení rámcové smlouvy domluvili představitelé LFA i s Petrem Fouskem, předsedou Fotbalové asociace ČR. LFA tak měla v tu chvíli vyřešenou svou právní legitimitu i na další období. A mohla začít jednat. Do dnešního dne ovšem tendr, jehož podmínky připravuje ve spolupráci s poradenskou firmou Deloitte, stále nevyhlásila.
Pavel Jahoda, mluvčí Ligové fotbalové asociace, která bude tendr vypisovat, mě ohledně informací z jednání na ÚOHS odkázal na středeční předligovou tiskovou konferenci, které už by se mě po svém návratu z dovolené účastnit i Dušan Svoboda, předseda LFA.
Dovolil jsem si na tiskovku nečekat a poměrně detailní informace o výsledcích jednání jsem získal od zdrojů, které si z pochopitelných důvodů vzhledem k citlivosti a významu celé problematiky přály zústat v anonymitě.
Takže:
Jakým způsobem budou audiovizuální práva do prodeje nabídnuta a rozdělena?
Na kolik let chtěla LFA tato práva prodávat původně a k jakému kompromisu jednání dospěla?
Jaký skluz může tendr kvůli zapracování připomínek ÚOHS orientačně nabrat?
A proč se vlastně Ligová fotbalová asociace s ÚOHS o tendru takto detailně baví a bere na jeho názor tak zásadní ohled?
Odpovědi na tyto otázky nabízím v další, placené části, tohoto textu.
Obsah pro předplatitele
Tento článek je pouze pro předplatitele.
Chceš číst dál a mít přístup k dalším příspěvkům této publikace?
Předplatit od 99 Kč